JOMLAH KLIK UNTUK TAHU LEBIH LANJUT

>

Tuesday, August 9, 2011

21 Mei 2011 9.00 pagi




Sebagaimana yang aku janjikan semalam, biarlah aku ceritakan sedikit perbualan antara aku dan ibu malam tadi...Ayah tiada di samping ibu. Sedari tadi aku nampak ayah merebahkan tubuhnya di sofa sambil menonton rancangan sukan kegemarannya. Apa lagi? Bola yang asyik dilantun ke sana sinilah tu..dan bola itu tidak boleh berhenti di satu tempat. :) Bola sepaklah jawapannya. (Maaf ya ini bukan teka-teki). Bila ternampak aku tadi, ayah hanya tersenyum lebar. Bagi aku itu tanda ayah berpuas hati dengan masakan aku yang sungguh ringkas itu. Apapun aku sedai maklum, ayah tidak cerewet dengan makanan. Yang penting halal dan bersih.



Mula-mula aku nampak wajah ibu agak tegang. Hati aku sudah dap dup dap dup. Apalah agaknya silap aku? Hati aku sudah jadi gundah gulana.

"Penat masak?"

Aku hanya memandang wajah ibu sambil tersengih. Agak-agaknya kata-kata itu berbentuk sindiran atau ambil berat? Aku tertanya-tanya. Tidak dapat nak meneka emosi ibu di kala ini. Pada aku, ibu sememangnya bijak menyorokkan emosinya.

"Lepas ni, bolehlah ibu jemput lebih ramai datang ke rumah. Ibu senang hati. Sudah ada tukang masak alternatif di rumah," sambung ibu seraya tersengih.

Hati aku penuh kelegaan. Syukur aku tidak memalukan keluarga. Yalah kalau termasin atau termasin atau gosong makanan tadi mesti ibu aku malu macam aku kan! Nah! sekarang aku tahu ibu bangga dengan aku. :) Sekarang hati aku penuh dengan bunga-bunga yang mekar sebabnya aku gembira dengan pujian ibu.

"Mana boleh lawan masakan ibu lagi?"

"Memanglah tak boleh lawan," ibu bersuara nakal, mahu mengusik aku.

"Tapi sedap hingga dipuji melangit oleh budak Hazrul Fazrin tadi. Banyak kali dia tambah."

Gulp...aku menelan air liur. Terkejut dengan kata-kata ibu. Tak silap aku, bukan dia seorang yang tambah banyak kali. Ayah dan si tembam Naim (adik aku) tu pun tambah banyak kali juga.

"Cuma Makcik Suraya terkejut Maya sekarang pendiam sungguh. Tak macam dulu."

Aku hanya tersengih lagi. Sebenarnya aku ni bukannya pendiam, tetapi yalah dah lama sungguh aku tak jumpa dengan jiranku itu. Apa yang aku nak bualkan. Tak mungkinlah aku nak tanya 'Siapa nama awak?' atau 'Tengah buat apa tu?'

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi membaca blok kongsi karya. Sudilah kiranya menitipkan komentar untuk saya memperbaiki garapan ini.