JOMLAH KLIK UNTUK TAHU LEBIH LANJUT

>

Tuesday, August 9, 2011

20 Mei 2011 9:43 malam



Sekarang aku sedang kepenatan yang amat. Manalah aku nak sangka tetamu malam ini ialah 7 orang. Kenapalah ibu tak nak beritahu awal-awal? Hal-hal mengenai kedatangan tetamu bukanlah hal main-main. Aku memang hormati kedatangan tetamu. Betul aku tak tipu. Mujurlah nasi itu cukup-cukup sahaja. Ikan siakap goreng itu juga agak gergasi saiznya. Syukur aku terfikir untuk goreng 2 ekor. Kalau seekor, habislah. Malu aku sebagai tukang masak. Alahai aku! Insaflah aku sebagai tukang masak kalau makanan tadi tak cukup…

Dalam hal ini, aku memang tak boleh dipersalahkan. Heheheh itu semua ayat nak selamatkan diri sendiri. Jangan marah ya! Kalau semua nak tahu, itulah antara lauk yang aku masak iaitu 2 ekor ikan siakap gergasi yang dimasak tiga rasa, sotong bakar dan ulam-ulaman berserta sambal belacan. Hehehe sebenarnya aku tak sempat nak masak sayur lah. Padan muka aku siapa suruh lambat sangat dapat idea nak memasak. Aku petiklah ulam raja yang ditanam oleh ayah serta potongkan sedikit timun. Itu sahaja yang ada. Alahai!

Kalau semua nak tahu siapalah tetamu istimewa emak dan ayah aku tu. Mari aku cerita sekarang. Siapa sangka selepas berpuluh tahun, aku boleh jumpa semula dengan jiran keluarga aku semasa kami di Pahang dulu. Antara jiran yang rapat dengan keluarga aku. Rasa malu pula sebab sebenarnya masakan aku tadi termasin sedikit. Alahai! Aku dah tambah gula, tambah garam lagi, tambah gula lagi, tambah garam lagi…rasanya masih tak berubah…masin juga. Malu kan aku.

Yang paling aku tak sangka si budak Hazrul Fazrin, si budak nakal yang suka tarik rambut aku masa di tadika KEMAS tu ada juga. Lain kali aku cerita lagi ya, tangan aku sudah lenguh dan emak sudah panggil aku banyak kali. Janganlah emak bagi komen mengenai masakan aku tadi

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi membaca blok kongsi karya. Sudilah kiranya menitipkan komentar untuk saya memperbaiki garapan ini.